Responsive Webdesign

 

Wat is Responsive Webdesign?

Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale web ervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons)

Dit is de eerste regel van de wikipedia over responsive design, en legt in een paar simpele woorden heel helder uit wat het nou eigenlijk inhoudt. De term responsive webdesign is bedacht in 2010 door Ethan Marcotte op de weblog A List Apart. Marcotte merkte destijds op dat steeds meer bedrijven investeerden in een mobiele website om hun klanten ook mobiel een optimale ervaring te bieden. Maar door het groeiende aantal apparaten, met allen hun eigen resolutie en afmetingen, bleek één mobiele website geen optimale oplossing.

In plaats van te ontwerpen in vaste afmetingen, een benadering die stamt uit het printtijdperk, merkte Marcotte op dat het veel praktischer was om te ontwerpen in percentages en andere relatieve eenheden zodat het design niet langer wordt afgestemd op de ruimte, maar de ruimte zich aanpast aan het design.

Waarom Responsive Webdesign

Image Description

De voornaamste reden dat veel MKB’ers overstappen naar een responsive website is simpel als je nagaat dat ruim 63% van de internetgebruikers hiervoor tegenwoordig hun mobieltje of smartphone gebruiken. Bijna alle sites die niet responsive zijn ontworpen veranderen drastisch zodra je hem op het kleine schermpje van een mobiele telefoon bekijkt.  Teksten die maar half te lezen zijn, plaatjes die niet goed mee schalen en veel te veel ruimte innemen en nog een eindeloos lange lijst van problemen die zich voordoen zodra je de site op een smartphone laad.

Het resultaat? Mensen zullen uw website de volgende keer dat zij aan het googlen zijn mijden, met daarbij het gevolg dat u een potentiële klant of gebruiker misloopt. Dit is voor een ondernemer die online succes wil behalen natuurlijk niet te accepteren. Gelukkig bouwen wij bij on-lijn onze websites altijd door middel van responsive  design, zodat u altijd verzekerd bent van een optimale klantenervaring. Of uw bezoekers zich nou via hun pc, tablet of smartphone en weg naar u toe surfen. hun beleving zal altijd hetzelfde zijn. En dat is wel zo fijn, hoeft u zich daar in ieder geval niet meer druk om te maken.