Het ministerie van Veiligheid en Justitie, Digibewust, TNO en MKB-Nederland openen gezamenlijk de aanval op cybercriminaliteit tegen het midden- en het kleinbedrijf. Vandaag heeft voorzitter Hans Biesheuvel het startsein gegeven voor de publiek-private campagne ‘Stop Cybercrime.nu’ op de Week van de Ondernemer in Den Haag.

Goede sloten, sleutel- en codebeleid is bij de fysieke ‘poorten’ van een onderneming langzaamaan vanzelfsprekend geworden. Dat is niet zo voor de vele ‘poorten’ die de digitale wereld heeft. Nederlandse ondernemers maken veel gebruik van computers en internet; zijn daar in veel gevallen zelfs al geheel van afhankelijk. Het voortbestaan van bedrijven kan afhangen van goede beveiliging tegen cyberaanvallen van buitenaf en intern misbruik van gegevens.

Uit onderzoek van MKB-Nederland blijkt dat 60 procent van de ondernemers zich zorgen maakt over de beveiliging van hun systemen tegen cybercrime. Zo’n 40 procent is in 2012 slachtoffer geweest van computervirussen, phishing en dergelijke. Bijna 45 procent geeft aan de risico’s van cybercrime niet te kennen.

Volgens Biesheuvel denken veel kleinere bedrijven ten onrechte dat zij geen interessant doelwit zijn. “Ze realiseren zich bovendien vaak niet dat zij met relatief eenvoudige maatregelen hun risico’s drastisch kunnen beperken.”

De campagne Stop Cybercrime Nu moet ondernemers bewust maken van de risico’s van cybercrime en hen aanzetten tot het nemen van preventieve maatregelen. De campagne is een initiatief van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing en de Taskforce Aanpak Criminaliteit tegen Bedrijven en wordt uitgevoerd door MKB-Nederland. De campagne bestaat onder meer uit een quickscan, gerichte adviezen, bijeenkomsten en het gekanaliseerd weergeven van de bestaande ondersteuning in geval van dreiging van cybercrime.

Nu al aan de slag met de aanval tegen Cybercrime? Doe de scan en lees tips en adviezen op de campagnesite.